Faalangst en Zelfvertrouwen

Onderwijs, Opvoeding en Gezin

Faalangst en Zelfvertrouwen

‘Als je nooit bang bent, kun je ook niet dapper zijn.’ Pipi Langkous

We spreken van faalangst als de angst niet slaat op dat wat gedaan moet worden (de opdracht of taak), maar op de kans dat het zou kunnen mislukken.

Faalangst kan optreden bij het leveren van te beoordelen prestaties op cognitief, sociaal-emotioneel of motorisch gebied. Faalangst komt helaas veel voor in relatie tot schoolse prestaties.

Kinderen met faalangst hebben vaak weinig zelfvertrouwen. Dit kan zijn ontstaan door negatieve ervaringen of negatieve woorden die ooit zijn uitgesproken naar het kind toe.

Door de gedachte dat de taak of opdracht kan mislukken is het de makkelijkste weg om de taak of opdracht niet uit te voeren. Dit noemen we ontwijkgedrag. Het is echter belangrijk om dit gedrag op tijd te signaleren en het kind te helpen om hiermee om te gaan of beter gezegd ‘er door heen te gaan’ zodat het zich kan ontwikkelen en het zelfvertrouwen kan groeien.

Zelfvertrouwen ontstaat namelijk door dingen te doen die je in eerste instantie misschien spannend vindt. Als het dan toch is gelukt, geeft je dat een goed gevoel, je krijgt vertrouwen in jezelf. Om deze reden is het daarom belangrijk om uw kind zoveel mogelijk zelf te laten doen wat het zelf kan en aan te moedigen om iets te proberen wat het nog niet goed kan.

Het kan ook zijn dat uw kind (ook) hoog-gevoelig is. Een hoog-gevoelig kind is gevoelig voor overprikkeling. Dit kan zich uiten in gedrag als zich terugtrekken, zich onveilig voelen en daardoor angstig. De signalen kunnen lijken op die van faalangst, maar het heeft een andere oorzaak.

De begeleiding van een faalangstig kind en/of een hoog- gevoelig kind wordt afgestemd op de situatie van het kind en bestaat uit coachingsgesprekken waarbij gebruik wordt gemaakt van spel, gesprek, beeldend materiaal en/of creatieve opdrachten.

U kunt ook denken aan de beelddenk-training (klik hier) zodat uw kind zich zekerder voelt bij het schoolwerk zoals: lezen, spelling en rekenen.

Neem vrijblijvend contact op (klik hier)