Boekenlijst

Onderwijs, Opvoeding en Gezin

Opvoeden algemeen:

  • Medemenselijk opvoeden – Micha de Winter
  • Ik wil begrijpen wat je echt nodig hebt
    Frank en Gundi Gaschler (Geweldloze communicatie met kinderen, Het project Giraffendroom)
  • Ik ben kind dus ik voel waar mijn ouders zijn (hoe het jou en de kinderen waarvoor je zorgt goed laat gaan) Bibi Schreuder
  • Jagen, verzamelen, opvoeden (wat we van andere culturen kunnen leren…) Michaeleen Doucleff
  • De Fontein  (over systemische bewustzijn) Els van Steijn
  • Methode Kids’ Skills (Ben Furman)
  • Het fluisterkind (leren luisteren naar wat jouw kind over jouw leven te vertellen heeft) Janita Venema
  • Ontspannen opvoeden in 12 stappen Christiane Kutik
  • Luie ouders hebben gelijk Tom Hodgkinson
  • Het verwende kind syndroom Willem de Jong
  • Ontdekken wat je kind echt nodig heeft Annette kast
  • De Do’s en don’ts van de opvoeding Steven Point
  • Van achter het behang tot over je oren Roos Schlikker
  • Nee! David Walsh
  • Kinderen en gedragsproblemen; Martine Delfos
  • Dat zou ik nooit doen! Hoe goed ken jij jezelf? Bette Westera & Naomi Tieman
  • Kinderen helpen bij verlies – Manu Keirse
  • De kunst van Holding Space – Heather Plett

Leren vragen stellen (in het belang van autonomie en het zelf leren denken)

  • Socrates op sneakers –  Elke Wiss

Pedagogiek:

  • Hoe houd je van een kind – Janusz Korczak
  • Als ik weer klein ben… – Janus Korszak
  • Weten wat te doen, wanneer je niet weet wat te doen – Max van Manen
  • Dat is pedagogiek (actuele kwesties en sleutelteksten uit de Westerse pedagogische traditie van de 20e eeuw) – Jan Masschelein (red.)
  • Het prachtige risico van onderwijs – Gert Biesta
  • De kunst van het waarnemen – Rob Walker
  • Pedagogiek, de plicht om weerstand te bieden – Philippe Meirieu
  • Levinas in de praktijk – Jan Keij
  • Hoe is het met jou? (lessen uit een pedagogisch ecosysteem) – Astrid Ottenheym en Robbin Haaijer

Onderzoek:

  • De rijkdom van ervaringen (theorie en praktijk van empirisch fenomenologisch onderzoek) – Ilja Maso, Greet Andringa, Saskia Heusérr
  • Kwalitatief onderzoeken (praktische kennis voor de onderzoekende professional) – Rene Brohm & Wendy Jansen

AD(H)D:
– Hoe voorkom je ADHD? (Door de diagnose niet te stellen) Laura Batstra

–  ADHD Hoe haal je het uit je hoofd? Cathelijne Wildervanck
– De gave van ADHD (verander de zwakke punten in sterke punten, werkboek voor ouders)
Lara Honos webb

– Meisjes met ADHD Kathleen Nadeau, Ellen Littman& Patricia Quinn

Autisme:

– Schoolgids autisme, Ginette Wieken
– Moederen met autisme
Sigrid Landman
– Mijn kind heeft autisme
Peter Vermeulen
– Drama queen of gewoon autisme?
Marije van Dongen
– Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht
Mark Haddon
– Autisme en normale begaafdheid in het onderwijs
Peter Vermeulen

– Een gezin met autisme

Joyce van Maaren

Beelddenken:
– Ben ik in beeld?
Marjon van de Coolwijk en Wendy Lammers van Toorenburg
– Beelddenken (visueel leren en werken)
Marjon van de Coolwijk

– Het vollehoofden boek; Linde Kraijenhoff

(Faal)angst:
– Ik ben trots op je! (Oplossingsgericht communiceren voor ouders en professionals)
Ben Furman
– Gevoelige kinderen (wat kun je voor ze doen)
Anne Marie van Bilsen

Hoogbegaafdheid:
– Je eigen weg
Henk Hokke
– Hoogbegaafd, nou en?
Wendy Lammers van Toorenburg
– Als je kind (g)een Einstein is
Tessa Kieboom
– Gevoelig hoogbegaafd
Rineke Derksen
– Hoogbegaafd, had je er wat tegen?
Emma W. Brouwer
– Matilda
Roald Dahl

Kindertrauma:

– Je zult dat kind maar zijn… Ankie Driessen

– De Tijger ontwaakt (traumabehandeling met lichaamsgerichte therapie)