Hoogbegaafdheid

Onderwijs, Opvoeding en Gezin

‘Hoe zou jij je voelen als je elke dag in een fabriek hetzelfde saaie werk moet doen?’

Dit was een van de uitspraken van mijn zoon toen ik in gesprek met hem was over school.

Al een tijd lang zagen we dat hij niet lekker in zijn vel zat, geen aansluiting vond op school in de klas, er vooral werd gekeken naar zijn gedrag en hij opmerkingen maakte zoals: ‘ik wou dat ik dood was’.

Het was pijnlijk om te zien dat een jongen die altijd vol idee├źn was en de hele dag door vragen had nu zo ongelukkig te zien. Er moest iets gebeuren.

Op school zijn we in gesprek gegaan en is er besloten om een test te doen om een en ander uit te sluiten.

Toen uit de intelligentie test een score kwam die ons zeer verraste, vielen alle puzzelstukjes op zijn plek.

Zijn sterke rechtvaardigheidsgevoel, zijn idee├źn bij waarom en hoe hij iets doet, zijn sociale omgang etc.

We zijn zo blij dat we de juiste hulp hebben ingeschakeld buiten school. Want ook school wist er niet mee om te gaan (niks ter onrechte van hen, het was een gebrek aan kennis en ervaring). ‘Eerst maar aan zijn werktempo werken.’ ‘Hij kan geen stof van een hogere groep gaan maken, want dan heeft hij volgend jaar niets meer te doen.’

Mede dankzij de inzet en begrip van de leerkrachten hebben we goede stappen kunnen zetten en hij bloeide weer op. Hij heeft moeten leren om moeite te doen, ontdekken hoe je nieuwe dingen leert, hoe je verder komt.

Hoogbegaafde kinderen kunnen een heel andere verwachting hebben als ze ‘eindelijk’ naar school mogen. Ik heb eens gehoord van een jongetje: ‘Ik dacht dat ik ging leren waar Parijs lag.’ Dat valt dan tegen als je je in de kleuterklas met dingen moet bezighouden die jij al weet. ‘Is dit het nu?’ ‘Het zal wel zo horen.’

En wat gebeurt er dan..het kind gaat zich voegen naar de andere kinderen, zoals het ‘hoort’, blijkbaar. Of het kind laat in gedrag merken dat het niet lekker gaat. Druk doen, niet luisteren of werkjes niet of op eigen manier willen doen.

Het is van belang dat er goed gekeken wordt naar de oorzaak van dit gedrag en vooral dat er geluisterd wordt naar het kind zelf! Het mag zijn wie hij/ zij is!

Praktijk OOG kan begeleiding en advies geven bij hoogbegaafde kinderen, thuis en op school, zodat het kind weer lekker in zijn/ haar vel zit en kan groeien.

Neem vrijblijvend contact op (klik hier)